Monday, December 14, 2009

Antara BERIMAN & TAKUT pd perkara ghaib...

Salam...

Mcm yg aku da bgtau seblom ni...
Aku ni mmg suka nonton tb. Dr kecik sampai le skang neh. Nengok tb mesti ada dlm agenda idup aku sehari-hari. Da jd rutin la lbey krg. Paling kejap pon sejam..huhu!

Papepon, semenjak 2 menjak ni aku perat
ikan da terlalu bnyk sgt filem & drama melayu yg berunsurkan seram. Start dr 'Pontianak Harum Sundal Malam' sampai la 'Santau'. Yg drama lak mcm2 tittle da muncul. 'Tower 13' la, 'Jangan Tegur' la, 'Nenek Kebaya' la...(aku dpt ingat yg baru2 jer. Yg lelama tuh da x hengat sbb cam aku bgtau td lar. Da bnyk sgt !!!)




Citer2 mistik dr Indon, Korea, Hong Kong, China pon ada gak. Yg 'Mat Saleh' jgn ckp la. Da mcm2 makhluk pelik da kuar. Vampire konpem la ada. Pembangunan citer2 seram ni da semakin meluas ke seluruh pelusuk planet bumi. Sampaikan citer Hindustan yg dulu selalu focus pd jln citer CINTA, GADUH & KASIH SAYANG pon skang da mula menghasilkan citer2 hantu yg beraneka warna & perangai.

B'balik kita pd citer2 tahyol versi Malaysia~
Memang menakutkan dan mendebarkan. (Yg mengiurkan pon ada)
Tp 'idak' la sumer nye camtuh. Yg btol2 seram nye ada la dlm 2-3 kerat jer. Yg lain lebih kpd citer syok sendiri drpd pengarah & penerbit filem/drama tuh. Ye lar, kalo da scene seram jadik scene lawak, x ker syok sendiri nama nye tuh. Diorg budget seram giler la, PADAHAL...

Secara keseluruhan nye aku tgk citer2 seram yg ada kat M'sia ni mmg ada 1 persamaan (Persamaan Quadratik? Of course bukan..huhu!).

Persamaan nyer watak2 dlm filem/drama tuh mesti lwn 'antu2' ni guna kuasa Allah. Melalui Islam la sng citer. Guna bacaan2 tertentu, jampi sana-sini, hembus situ-sinun...kemenyan mesti ada punya.

Disebabkan persamaan ni la timbul KEGUSARAN dlm hati aku:

"Aku takut anak2 muda generasi akan datang akan berubah akidah nyer. X mustahil kalo satu hari nanti, ada di kalangan diorg yg beriman kpd Allah bukan la sbb ada nyer sifat TAQWA yg bermaksud takut pd Allah, tp sbb diorg takut pd hantu".

"Apatah lg kebanyakan drpd scene2 menghalau & menghapuskan hantu tu mcm direka-reka untuk tarik minat para penonton. Sinaran laser, semburan api, mcm2 lg lar. Bacaan Al-Quran para pelakon pon kebanyakannyer 'berterabor'. X ngikut hukum tajwid yg betol".

"INGAT!! Kita disuruh 'beriman/ percaya kpd perkara ghaib', bukan nya 'takut pd perkara ghaib'. Dua statement yg berlainan maksud tuh".


Papepon, bukan la sumer nyer x btol psl citer2 seram ni. Citer2 hantu ni pon ada tauladan yg bley kita amik utk panduan hidup di dunia. Semoga akidah kita sebagai muslim & muslimah sentiasa terpelihara di jalan lurus seperti yg Allah gariskan & yg Rasul tunjukkan...Aminn..

Aku? Teringin nk tengok citer2 yg menonjolkan keindahan tatacara Islam yg sebenarnye cam Sumpah Semerah Padi, Syukur 21, Nur Kasih (ada la jugak)...Br la org luar sumer bley nampak tentang kemurnian Islam itu...huhu!

KAPISH!

No comments:

Post a Comment