Friday, August 21, 2009

The Al-Mubarak...

Salam....

"Sahaja aku berpuasa pd esok hari di bulan Ramadhan, fardhu ke atas ku kerana Allah Ta'ala".

Alhamdulillah! Hari ini (1 Ramadhan 1430 Hijrah/ 22 Ogos 2009) seantero muslimin & muslimat di Malaysia & yg serantau dgn nyer, da mula mengerjakan ibadah puasa (Tiang Islam yg ke-3) untuk tempoh masa sebulan.

Sebagai salah seorang umat Islam & rakyat M'sia amnya, senario 'posa' ni mmg bnyk meninggalkan kenangan, pengajaran maupon keinsafan. Kalo ditanya, masing2 tentu punya pelbagai cerita tentang puasa 'version' diri sendiri. Nk2 plak ms awal2 blaja posa dulu. Huhu!


Bg aku plak, Ramadhan sememang nyer da jd sebahagian drpd sejarah hidup aku. Kenapa? Sbb mak aku bgtau yg aku ni lahir dlm bulan Ramadhan (Lg 4-5 ari jer nk ry..huhu!).

Setelah diselidik & dikaji, aku dpt tahu yg tarikh lahir kalendar Islam aku ialah 26 Ramadhan 1403 H (Aku selidik guna FB jer...wihu!!!). Hmmm...memandangkan 'besday' nyer da nk dkt raya, teringin la mak nyer nk bg aku nama Muhammad Fitri. Tp, apakan daya....arwah nenek blah bpk nyer plak tanpa segan silu bg nama aku skang neh. Maka dpt la nama jawa walopon sbnr nyer aku mmg x gheti lansong 'ngomong jowo!'


On the other hand, Ramadhan sememang nyer mengajak kita mengerjakan sebanyak-banyak amalan memandangkan Allah pon da melipat-gandakan ganjaran. Sbb tu la ramai yg menggelarkan Ramadhan ini bulan keberkatan (kaf-ba-ro-kaf-alif-ta-nun..KEBERKATAN!!!).

Tp jangan la plak, bulan Ramadhan ni aje kita 'sibuk' nk balik ke pangkal jalan, sedangkan di bulan2 yg lain segala mcm ibadah kita abaikan...

Ataupon di bulan ramadhan ni la kita bermaaf-maafan, mengejar ganjaran solat terawih di setiap malam, pastuh bila ry da menjelma, da start la blk 'lupa daratan'.

At this point, aku rs sumer muslim da tau yg di bulan ramadhan ni syaitan & iblis itu dirantai & diikat demi memberikan kelonggaran kpd kita spy x mls nk wat ibadat. Tp apsal still ada maksiat2 yg manusia lakukan even though di bulan Ramadhan? Pd aku, ni sbb musuh manusia tuh yg sebenar nyer bukan la setan, tp...manusia itu sendiri.

Dan x salah rs nyer kalo aku katakan yg dlm masa sebulan neh, position setan yg ditinggalkan tu td telah 'diambil-alih' oleh manusia. Senang citer, manusia la plak yg da 'bertukar' menjadik setan!!!

Papepon, terpulang la pd seseorang tu nk menilai kehadiran Ramadhan neh dlm kehidupan masing2. Samada nk menganggap Ramadhan itu sbg 'medan pertempuran' untuk mendapatkan seberapa banyak pahala sbg ganjaran atau pon nk menyambut nyer dgn 'perception' @ anggapan yg Ramadhan hanya sekadar adat, rutin & kebiasaaan.

Aku? Juz berharap agar Ramadhan x disalah-ertikan...huhu! KAPISH!




No comments:

Post a Comment