Monday, August 10, 2009

SEMPAT KE?

Salam...

Da lama x menulis/menaip. Rs cam ada KEKURANGAN & KECACATAN yg mungkin boley mengurangkan@ menidakkan rs KEPUASAN.

Nevertheless, kekurangan & kecacatan itu sememangnya milik manusia & suda menjadi sifat fitrah mereka sbb kita selalu je 'x ingat dunia' bila da dpt nikmat & kepuasan yg hanya bersifat sementara. Oleh itu, demi mengelakkan diri drpd terjebak@mendapat symptom2 lupa diri, elok lah kiranya kita sentiasa bersyukur kepada-Nya yg MAHA SEMPURNA.

'Kebelakangan' ni aku cam bz gler. Mcm2 hal & urusan yg nk kena aku setelkan sehinggakan tergendala jap keinginan aku utk menulis/menaip di ruangan persendirian.


X mustahil gak kalau 'kehadapanan' kelak, aku akan sentiasa diselubungi dgn 'selimut kesibukan' yg sentiasa menjadi alasan utk menolak apa saja undangan demi menjaga hati yg mudah dipatahkan...haha!

Papepon, bila da sentuh pasal waktu dan kesibukan, teringat aku pd ceramah Ust. Ismail Kamus psl 'Manusia & Kekayaan'

Ceramah dimulakan dgn 1 peringatan,..."manusia cuma ada 3 tempoh waktu - SEMALAM, HARI INI & ESOK...Semalam da pon berlalu, hari ini sedang berlaku & esok masih belom tentu".

Peringatan tuh still 'main kejar-kejar' dlm pikiran aku sampai la skang neh. Terasa yg mmg sikit sgt masa yg manusia ada semasa di dunia, sbb kita cuma ada hari ini utk wat segala-galanya.

Maka tersangat la benar lg betul akan apa yg Nabi kita bgtau..."bekerja la kamu seperti kamu akan hidup selama-lamanya & beribadah la kamu bagaikan kamu akan mati pd esok hari".

So, elok la kalo kita sama2 amik ms bertanya pd diri sendiri, bermunajat tentang perjalanan kehidupan yg kita lalui setakat ni. Nasihat aku, jgn focus pd pahala, sebalik nye tanya la diri sendiri:
  1. Baper banyak DOSA yg kita da wat semalam?
  2. So far, da baper banyak DOSA yg kita wat utk hari ni?
  3. Rs2 nyer, baper banyak DOSA lak yg kita akan wat pd esok hari?
Aku? Sama dengan (=) je ngan korang sumer. Therefore elok la kalo kita sama2 berusaha menyempurnakan perintah-Nya demi kehidupan yg abadi di syurga...KAPISH!

No comments:

Post a Comment