Friday, July 31, 2009

Moment of Truth - PENANG

Salam...

"Jauh Perjalanan Luas Pemandangan". Ungkapan yg mmg da bese kita dgr & sbg salah sorang ank Melayu (kacukan jawa sbnr nyer), aku mmg SETUJU sgt ngan notion tuh (pandai btol org dolu2 menyusun kata).

Maka arakian tersebutlah kisah aku & member2 pergi melawat ke sebuah negeri Pulau Pinang nama nyer. Apepon, x lah berdetik di hati aku neh nk ceritakan perihal keistimewaan Penang sbb mende tuh sumer da bnyk diceritakan, baik kat buku, TV ataupon kat sumber2 informasi yg lain.

Aku lebih kepingin nk kongsi 'several wonders of Penang' yg terjadi ms kat sana. Secara kebetulan mayb mende ni penah berlaku kat org lain TAPI rs nyer mmg JARANG dpt kita tgk kat memana pon.

SAMAN PARKING
Memula sampai mmg x de mende lain yg kitorang 'buru'. Nasi Kandaq of course. Bila suda kinyang, terus la carik hotel. Sblm punggah brg bwk msk hotel, member aku Fid byr la parking utk tempoh lbh krg 2 jam (lg 2 jam je office hour abes...kalo x byr kang tkt kena saman lak). Papepon harapan musnah, bler turun semula tgk, da ada kertas saman terselit kat wiper. Aduyaiii!!! Rupa-rupanya tapak parking tuh HANYA BOLEY DIGUNAKAN UTK TEMPOH 4 JAM SAHAJA !!! Taruk la bnyk mana syiling yg kita nak, kalo lbey 4 jam ttp kena saman gak. Bes tuh setiap 4 jam kena tukar parking kete ker? Hampeh! (Nk wat cane Fid, byr je la)


SILA BERATUR

Bila da sampai Penang, mmg x cukup rasanya kalo pekena ns kandaq tu sekali jer. So member aku ajak la g mkn ns kandaq kat 1 tempat neh. Member aku bgtau, kalo nk mkn kt sini kena beratur ms nk amik mknn (cam kantin la plak, nk kena beratur). Aku ingat kan mamat neh main2. Bila da sampai, tengok nama kedai 'NASI KANDAR BERATUR'. HAHAHAHAHA!!!Mmg susah nk carik kat tmpt lain.







DI SEBALIK...
Sblm balik ke Shah Alam, kitorang singgah la Bkt Bendera sekejap. Da lama x naik 'cabel car'. Haha! Bila da sampai ats, minom la air kasi hilang dahaga. Secara umumnya aku rs medan selera tuh x der bezanya ngan yg kat kawasan lain. Tp akhir nyer terperasan gak, DI SEBALIK bnyk2 kedai makn kat situ, terselit la plak KEDAI GAMBAR sebiji. HAHAHA!


JAPANESE FOOD
Bila da mnom, terasa nk mkn la plak. Tp nk mkn
apa ek? So, tgk la menu. Dlm bnyk2 menu yg ada kat warung neh, terselit la plak 1 menu 'nippon'. TABERU YAKISOBA (kalo translate dlm bahasa ibunda, 'mee goreng' sbnr nyer...hahaha!)







CREATIVE
Menu bergambar mcm yg kat bwh neh mmg bese dilihat kat memana warung mkn...

Tp cuba peratikan btol2. Aku dpt rs kan yg warung yg kat sini lbey 'creative'. Hehe! Utk pengetahuan, sumer menu kat board tuh dilukis KECUALI...

Tokey warung ni juz tampal kan aje 'plastic bungkus kopi' tu kat board. Mayb lambat msk dlm menu list. Senang kejer, tampal aje larrr....

KOPI ke MILO ?

Sbnr nyer ms awal2 sampai kat bndr Penang kitorg terperasan nama satu kedai neh. "KEDAI KOPI MILO". Hahaha! Tp aku x dpt nk capture gambar nyer
. Laju sgt member aku wak kete. Lom ckp latihan nk jd pro-photographer. Huhuhu!

Demikian la sebah
agian pengalaman aku ms ada kat Penang. Bnyk benda yg aku blaja ms kat sana sbnr nyer walopon lpk skjp jeh. Sumer tuh da jd input berguna utk kehidupan aku akn dtg. Ayuh berjalan utk luaskan pengetahuan & dapatkan pengalaman! Hehe! Aku? Masih teruskan perjalanan mencari perhentian. KAPISH!

No comments:

Post a Comment