Monday, July 27, 2009

KAF, ALIF WIN

Slm...

1 - Banyak

2 - Sikit-sikit

3 - Kadang-kadang

4 - Jarang-jarang

Gitu la lbh krg teka-teki yg ahlil nujum Negeri Masai tujukan pd Pak Belalang. Teka-teki tuh mayb silap sbb aku x bper hengat susunan terma nyer yg betol. Papepon, jwpn nyer aku rs sumer org da tau. Kaf Alif Win (Contoh ejaan jawi yg salah! Jgn contohi) KAHWIN! Huhu!

Alhamdulillah! Tahun neh bnyk gler jemputan kawin dr memember, sdara-mara. Ada yg aku sempat pegi. Ada gak yg x dpt nk turun memeriahkan suasana. Bnyk gler jemputannye. Kalo tarikh lain2 x pe la jgk. Ini tarikhnyer sama, tmpt nyer plak jauh2. Huhu!

Nway, aku harap sumer yg berkawin ni dpt kekal kan jalinan yg dibina sampai la ke akhir hayat sbb di sebalik ramai nyer pasangan yg menikah, bnyk jugak pasangan yg bercerai. Bab ini yg kita sbnr nyer x baper sedap nk dgr.


Islam sendiri pon x galakkan pasangan dr kalangan penganutnyer bercerai sbb bila da bercerai-berai, mcm2 masalah yg bley timbul. Fitnah sana sini, masalah sosial ank2, masalah emosi, mcm2 lg lar. Kita sumer bley tgk & nilai sendiri sumer tuh. Da bnyk da ditunjuk dlm tv baik yg realiti atau pon yg direka-reka. Tp kalo da x de jln lain nk wat cane lak kan. Papepon, kena la pastikan yg kita menggunakan saluran yg dirahmati Allah. Bercerai dgn cara yg terbaik.

Islam sbnr nye da menggariskan beberapa panduan untuk umat Islam berusaha mengelakkan berlakunya cerai-berai neh. Panduan sebelom kawin & panduan bila da kawin.

Sebelom kawin Islam da bgtau apa kriteria2 yg perlu dilihat dlm memilih pasangan. Lepas kawin lak, ada mcm2 kaedah pengurusan keluarga yg boleh kita amalkan. Tp masalah nyer kita ni cuma akad nikah nyer ajer yg ngikut cara Islam, yg lain2 tuh? Tepok dada, tanya ler selera.

Aku pon sbnrnyer x bley nk citer pnjg dlm bab neh sbb aku pon blom lg duduk dlm situasi yg sebenarnyer. Sng citer, aku pon lom kawin lg. Haha! So ssh la sket nk bg komen. Kalo komen pnjg2 pon, ssh gak org nak percaya & terima. Huhu!

Akhirnyer, tahniah pd member2 & sedara mara yg br jer kawin. Mintak mahap sbb x dpt dtg utk sumernyer. Hehe! Smoga kalian dicucuri rahmat, rezeki bertambah & hidop bahagia sampai la membawak ke syurga. Aku? Lom jumpa yg selayaknyer. Huhu! KAPISH!

No comments:

Post a Comment